torsdag, april 16, 2009

How can we not have time?

Mange stresser. De synes det er masse å gjøre siden vi har en norskprøve i morgen.  Jeg begynner selv å tenke at jeg ikke har nok tid. Hele 2. - og 3.-klasse pensum  i litteraturhistorie er litt i meste laget. Jo mer man ser på problemet jo større blir det. det vokser og vokser. Jeg tenker at det går virkelig dårlig med meg om jeg driter meg ut på denne prøven. Jeg burde nok sitte hele dagen og hele natten og enda ha litt dårlig samvittighet fordi jeg ikke har øvd nok.


Og jeg som ville gå en tur på butikken, gå på møtet, og legge meg tidlig siden jeg er så trøtt. Jeg hadde så lyst til å leve litt, nyte våren. Men jeg har ikke tid. For hele livet mitt svirrer rundt denne prøven. Dette er liv eller død!


Kyle xy er yndlingsserien min. Jeg elsker tankengangen til Kyle. Barnslig, naiv, men samtidig veldig relevant og rett... bare sett fra et litt anderledes perspektiv. Kyle er en super smart gutt, men han husker ikke noen av hvem han er eller hvor han kommer fra.  Så han må lære alt fra bunn. Kyle observerer familien Traiger og gjør seg mange tanker om livet til disse menneskene som han ikke helt forstår seg på.


 - Kyle´s toughts: " Those numbers again. They planed every thing around them. The numbers represented time, which they never seemed to have enought of."

 - Nicole asks Lory: No breakfast?"

 - Lory : " No time"

 - Kyle´s thoughts: " How could she not have any? it seemed to be all they talked about."


Her syns jeg han har et utrolig bra poeng! Hvordan kan vi ikke ha tid? Tid er alt vi har. Alt er tid. Vi har tid hele livet. Hva er det vi stresser med?


Jeg hører en stemme utenfor min egen tankerekke. Den er svak. Bare en dure lyd i det fjerne. Søvndyssende. Det er visst læreren. Hun sier visst noe viktig informasjon om eksamen. Jeg kjenner at jeg bryr meg, men jeg får ikke tak i ordene som blir sagt. De fester seg ikke lenge nok til at de gir mening. Og jeg lurer på hvordan det ville vært å være inni hode til en som var velsignet med litt mer konsentrasjon en meg.

2 kommentarer:

Ruben sa...

Jesus sa noe lurt om det å bekymre seg:

Matt 6:25-27 + 34. Derfor sier jeg dere: Vær ikke bekymret for livet, hva dere skal spise, eller hva dere skal drikke, heller ikke for kroppen, hva dere skal kle dere med. Er ikke livet mer enn maten og kroppen mer enn klærne? 26 Se på fuglene under himmelen! De sår ikke, de høster ikke og samler ikke i hus, men den Far dere har i himmelen, gir dem føde likevel. Er ikke dere mer verd enn de? 27 Hvem av dere kan vel med all sin bekymring legge en eneste alen til sin livslengde?

34 Så gjør dere ingen bekymringer for morgendagen; morgendagen skal bekymre seg for seg selv. Hver dag har nok med sin egen plage.
Visste ikke at du så kyle. Hvor langt har du kommet? Og du må forresten finpusse litt på orddelingen din. "Super smart"? "Dure lyd"? ... fysjogfy!

Synøve sa...

hehe... han som sa det har også mange bra tanker...:)

Har sett Kyle xy kjempe lenge jeg. Jeg har sett alle tre sesongene... men håper virkelig det kommer en til... ellers er det den værste slutten på en serie ever!

hva er det som er gale med å skrive "super smart" og "durelyd" ?