onsdag, juni 10, 2009

Tro og kristendom


Jeg har gått på Levende Ord fra jeg begynte i barnehagen til jeg gikk ut av 10. klasse. Hele livet så jeg på pastor Enevald som en stor mann. Jeg husker at i barnehagen og på barneskolen hadde han et slags idolstatus for meg. Jeg husker en gang han gikk gjennom barnehagegangen vår. Og så smilte han til oss. " wow... han smilte til meg", tenkte jeg og var sykt stolt. Han var en bra Guds mann, og det var nok for meg. Veldig lenge var han den lederen jeg respekterte mest.

Så ble jeg ungdom og begynte i ungdomsmiljøet LOUD. Her ble jeg kjent med Tor Håkon, ungdomspastoren. Han snakket med oss og fokuset hans var hele tiden på å nå flere ungdommer. Talene hans var enkle, men jeg ble alltid grepet og utfordret. Jeg syntes alt var bra. 

Men da han plutselig sa opp stillingen sin og fikk hele menigheten til å bli snudd på hodet, ble ting litt mer innvikla. De to personene som hadde vært de trygge lederne var ikke så trygge alikevel. Han ene var korrupt og han andre bare forsvant. 
Jeg jobbet masse i barnearbeidet. Etter dette krakket i menigheten var det mange som sluttet og ansvaret ble lagt på noen få personer. Jeg var med på "lillesøndag" hvor jeg var drama-, danse- og korleder. Jeg var også med som leder på søndagsskolen der jeg var barnas klatrestativ og lovsangsleder (uten band eller andre sangere til å støtte meg på)

Det var rett og slett helt fantastisk å flytte til kongshaug å komme seg bort fra alt kaoset. Etter at jeg kom hit har jeg prøvd å finne ut av alt det jeg har lært opp gjennom årene, hva var det egentlig som stemte og hva var bare bull? Jeg gjorde som noen av de andre ungdommene fra LOUD og begynte å selv sjekke ting med Bibelen og bli skeptisk til alt folk påsto. Mennesker er mennesker og feiler. Bibelen er ordet fra Gud. 

Det jeg ikke likte når jeg kom til Kongshaug var at her vil alle sette et stempel på deg. Enten er du lutheraner, pinsevenn, baptist... ja, jeg husker ikke alle de kallenavnene de for forskjellig typer kristne. Men de vil hvertfall gjerne sette deg inn i en sånn bås. Hvis noen lurer på hva jeg er... så skal jeg gladlig fortelle deg ... jeg er en Jesustroende.
Hele livet har jeg bare vært en kristen, Jesu yndling og Guds favoritt. På kongshaug måtte man plutselig være noe mer enn det. Jeg ble jo fort plasert i en egen bås kalt Levende-ord-båsen da. Noe jeg forsåvidt er vant med. Jeg ble  jo alltid mobba av naboungene da jeg var mindre og nå er det nesten uungår å ikke få en diskusjon når jeg sier hvilken menighet jeg er fra.  Derfor var jeg veldig glad da skolen byttet navn til BKG (bergen kristne Grunnskole). Jeg leste på bt i dag at Levende Ord også skal bytte navn nå... til Credokirken. Dette tror jeg er bra. Så slipper folk å stemple en bare man sier "Levend...". 

Jeg syns stempler er dumt. Hva har det vel å si om nattverden forvandles eller bare er symbolsk, om verden ble skapt for 6000 eller 6000 000 000 år siden, om du er barnedøpt eller voksendøpt. Så lenge du tror, er du jo en kristen. Jeg er både barnedøpt og voksendøpt, og om du ikke er døpt, er du jo like kristen selv om. Med en gang folk kommer med stempelet kommer også rangeringen... " Ja, det er bedre enn det". "Jeg er mer kristen enn deg"

La oss holde oss nær til Gud, så vil han holde seg nær til oss. 

9 kommentarer:

Jorunn sa...

dar sa du da som skulle vå sagt i fysste klasse!
GRATULERE=)

Unknown sa...

Gud er bare god mot meg, ja han er bare god.
Og han passer på meg nå, det kan jeg stole på.
Na,na,na,na,na,na så enkel er min tro,
Na,na,na,na,na,na min Gud er bare god!

Det er godt å ha en enkel tro og få stole på en som alltid er god, trofast og fornøyd med meg. Trenger jeg mer da? : )

Vegard Johan sa...

Nå er det ikke meningen å være krass, men e vil nå si at det har litt å si hvordan syn man har på dåpen og nattverden.
Men er enig i at det burde ikke være slik at vi setter folk i bås. Noe som en kan merke her i byen og, farlig greie. Man burde samarbeide med hverandre. Å jeg tror at alle har noe å lære av hverandre. Lurer ofte på hvorfor ikke menigheter samarbeider mer, istedenfor å kritisere hverandre. hvor dumt ser ikke det ut for de som står utenfra og ser hvordan menigheter slenger dritt om hverandre.

Synøve sa...

Det jeg mener er at folk har forskjellige tanker om ting.. men dette har da ikke noe med troen å gjøre! Bare fordi du har et syn bør ikke andre stemple deg som en som omtrent kommer med vranglære eller bli stemplet inn i en bås...som .. "åja... du tror man bør barnedøpes. Da er du en Lutheraner"
Drit i de navnene... det er jo bare mennesklige folk som naturligvis oppfatter og tolker ting forskjellig. Hvor blei det av fokuset?!

Ruben sa...

Synøve sier: "La oss holde oss nær til Gud så holder han seg nær til oss."

Vi kan snu litt på den siste settningen og si at Gud alltid er nær oss, og står med åpne armer. Det er bare det at vi til tider glemmer dette og roter oss vekk fra han. Om vi er troløs, så er Han trofast. Det er godt å vite.

En ting til. Troen henger til en viss grad sammen med hva man mener om ting. Spørsmålet er hva som er kjernen i troen. Er det barnedåp vs. voksendåp, eller er det at Jesus døde for verdens synd for å forsone oss med Han?

Om man kan samle seg om det viktigste, så kan man også annerkjenne at man er brødre og søstre i troen på Kristus vår Far og Konge! Alt annet blir perifert. Ikke at det andre ikke er viktig og riktig å samtale om, men man må ikke glemme utgangspunktet :)

Det er også viktig å skille på individ og system. Jeg stiller spørsmål til mye ved tradisjonen pga min nyskjerrighet og jakt på hva Bibelen sier om saker og ting. Mange religiøse systemer går under min lupe og må tåle vanskelige spørsmål.

Samtidig kan jeg kalle katolikker, lutheranere, baptister osv, osv for brødre og søstre – fordi vi alle tror på Jesus som frelser.

Selv har jeg lite til overs for disse merkelappene, da jeg tror at Bibelen gir oss svar på det vi trenger å vite. Men vi er mennesker. Og mennesker har en tendens til å kategorisere og systematisere, og det må vi nesten leve med :)

Nattens lille leksjon fra min side ... hehe.

Synøve sa...

(..."La oss holde oss nær til Gud så holder han seg nær til oss."... Jeg bare siterer bibelen ...Jakob 4:8: "Hold dere nær til Gud, så skal han holde seg nær til dere. ":)

Hvordan kan man være så sikker på at det er sin oppfattning som er den riktige? Man har forskjellige syn man er overbevist om. Det kan jo faktisk hende at det bare er forskjellige sider av samme sak?! Det er bare Gud som ser hele bildet... vi vil jo alltid se ting fra forskjellige sider, siden vi bare skjønner det delvis. Og da er det jo interessant å se hvordan folk kan tolke helt forskjellige ting ut av samme boka.

selv om 2+2=4 ... kan jo feks kjærlighet være så mangt og det betyr foskjellige ting for alle ut i fra de forutsettningene man har for å forstå. hehee... viss du skjønner bildet :)

Det er noen ting som bare er fakta. Som bare står veldig åpenbart at sånn er det. Og så er det andre ting som må tolkes og som da naturligvis får mange løsninger ut i fra hvem man er. Men det trenger vel ikke nødvendigvis være feil av den grunn?

Jeg vet ikke... jeg bare tenker--

Mariapiakallevallevia sa...

Jeg er så sinnsykt enig. Man kan ha forskjellige syn på ting, men man må alltid huske på det viktigste - troen på at jesus er guds sønn og at han døde for at vi kan bli skyldfrie. Alle kristne er jo søsken, så jeg synes det blir for dumt når sånne andre problemstillinger og spørsmål skal skape splittelse mellom oss som er kristne. Det er ikke så veldig positivt for kristendommen sett utenfra. Mange jeg kjenner har problemer med kristendommen just fordi de er lei av at de kristne selv ikke kan bli enige, og at de hakker på andre som ikke har samme meninger. Jeg tror det viktigste het er å elske din neste akkurat som den er.

Britt Linn sa...

Jak 2, 1: "Mine sysken, de kan ikkje tru på vår Herre Jesus Kristus, herlegdomens Herre, og samtidig gjera forskjell på folk".

Unknown sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.