torsdag, mars 22, 2007

Hvorfor?

Jeg har mange ganger lurt på hvorfor Gud skapte innsekter som mygg og veps.
Jeg vet at de er viktige for naturkjeden, den evige syklus, men de hadde jo ikke trengt å være så irriterende...og han trengte hvertfall ikke utstyre dem med våpen!!

Jeg tenker ofte at om jeg var Gud ville jeg gjort sånn og sånn annerledes, men når jeg tenker tanken videre vet jeg at jeg ikke ville hatt nok fantasi til å lage et gresstå engang.

Det er mange ting ute i den store verden jeg ikke skjønner(jeg trenger ikke gå lenger enn til matteboka før hjernen min kobler ut)...
Det er ting som får store vitenskaps menn til å klø seg i hodet.
Ting kan se meningsløst ut og det eneste fornuftige ordet menesker kommer opp med er hvorfor...
  • hvorfor død?
  • Hvorfor krig?
  • Hvorfor veps?
  • Hvorfor fiskepudding?
  • Hvorfor meg?

Jeg syns hvorfor er et fint ord. Det er et spørrende ord som viser at man kan ikke vite alt. Det er ikke alt vi skal vite. Det er dette som gjør oss avhengig av noe som er trygt.

Det er trygt å tro at Gud har kontroll...

5 kommentarer:

Mariemor sa...

Skjønna akkurat ka du mænna! Da e va i Mongolia, fekk e sånne "koffor-tanka" hæle tia. Koffor bor e i Norge? Koffor har e d så bra, når andre har d så forferdele? Koffor e d så mykkjy elendighet i verden? Som du sie så e d trygt at Gud har kontroll, og at han har en plan me verden, og me mitt liv...

Birthe sa...

Det er så utrolig vittig med det der gym-opplegget dåkas! Tenk å lage til et fag som heter "bevegelse".. jaja. Nåken har ikkje skjønt det!

Cecilie sa...

vår gym er best!
så har eg tikka deg. Se på siden min for å se kossen det funker;)

Karoline sa...

Synøve, du har tikken! (se siden min for mer info.

Synøve sa...

Jeg tror jeg vil være med på sånn afrikatur i 3. hvis det er det fortsatt da... det virker veldig spennede og oppvekkende...
det er bra å noen ganger komme ut av det lyne trygget reiret og se hvordan den virkelige verden er!

Her Tikker og takker folk hverandre i hytt og gevær... har hvertfall nok å skrive om for å si det sånn!:)
se hva som skjer...