onsdag, mai 02, 2007

Meningen med livet...

Opp igjennom hele historien har mennesket leitet etter en mening med livet. Hvorfor er vi til? Er alt en tilfeldighet? Er man bare et ledd for å få menneskeheten til å gå videre? Er man bare en av mange milliarder? Store filosofer og vitenskapsmenn har klødd hull i hode for å finne svar. Resultatet har blitt at det har kommet en hel haug med teorier og hypoteser … og selvmord. Men er det noen fasitsvar på disse spørsmålene? Går det an å sette opp en generell formell og si at dette er meningen med livet, dette er oppskriften som passer for 6 milliarder totalt forskjellige mennesker?!

11 kommentarer:

Ole Malvin sa...

bibelen

Synøve sa...

men hvis en muslim vil bli selvmordsbomber.... fordi koranen oppfordrer til det... er kanskje ikke det en mening med livet for han da?

Jeg vil jo ikke si at det er en god mening med livet.. men det er sikkert bra nok for han..siden han ikke kjenner til andre muligheter

Er det ikke verdt å leve for å få en god inskripsjon på gravsteinen når man dør. Å prøve å få verden til å bli et bedre sted å leve i.

Jeg vil si det er en god mening med livet!

Jeg vil si at det finnes mange meninger med livet...grunner som gjør livet intessant og verdt å leve...

ka du trur?

Anonym sa...

Enig Synøve! Jeg tror også at vi alle har vår personlige mening med egen tilværelse. Men felles er det at vi er ment til å elske hverandre ubetinget!

Ole Malvin sa...

"Men korleis kan dei kalla på ein som dei ikkje trur på? Og korleis kan dei tru på ein som dei ikkje har høyrt om? Og korleis kan dei høyra utan at nokon forkynner? Og korleis kan dei forkynna dersom dei ikkje blir utsende? Som det står skrive: Kor herleg lyder fotstega til dei som ber gledebod! Men ikkje alle var lydige mot evangeliet. Jesaja seier: Herre, kven trudde bodskapen vår? Så kjem då trua av bodskapen ein høyrer, og bodskapen kjem ved Kristi ord." Rom 10, 14-17

Eg trur meiniga med livet er å leva til Guds ære og peike på han som gav oss mogelskapen til å leve evig og i Guds nåde!

Synøve sa...

Seff...
Men noen ganger blir man litt trangsynt... tror det er viktig å noen ganger finne de andre argumentene - ikke bare se det vi tror på!

Runa sa...

Har lite å tilføye, as we speak. Men trur ikkje ein skal filosofere så mykje over det at meininga i livet eins blir å finne meininga med livet.

Svaret er forresten 42. Hurra for Endre!

Synøve sa...

Nei, svaret er 32

meg sa...

Nei, det blir feil. Fordi spørsmålet til alt er sju gongar sju, kan ikkje svaret til alt vere 32. Det er 42.

Synøve sa...

jeg er uenig... det er bare til å bruke fantasien og ikke mattekunskaper... det handler om hva man vil at det skal bli...
Dessuten er syv ganger syv 49....

meg sa...

Eg siterer Haikarens Guide til Galaksen, der det står at sju gongar sju er spørsmålet til alt, og at 42 er svaret. ^_^

Synøve sa...

ok...men da så:)
Men 8*8 er hvertfall 32!!!